S-max laver power surge når den bliver varm, turbo?, egr?

Daglige tanker, ideer, spørgsmål.

Redaktører: Allan Larsen, Postal

Besvar
TCH

S-max laver power surge når den bliver varm, turbo?, egr?

Indlæg af TCH » tirs aug 27, 2019 9:36 pm

Jeg har bøvlet en del med S-max 2.0 tdci fra 2010. Partikelfilteret har været stoppet og er blevet skiftet. Diff tryks måler var desværre deffekt og har næsten blokket det nye filter til igen. Jeg har lavet flere manuelle regennereringer og fået skiftet dif tryks måler. Diff trykk ligger ved motovejs belastning på ca. 100mbar hvilket er for meget. Jeg forsøger ihærdigt at få det ned , og det skal nok lykkedes. Jeg får af og til " Diesel partikel filter soot accumulation" P2463 fejlen.

Men det er som om at selve sod opbygnings problematikken kommer fra en anden fejl.

Når bilen bliver varm begynder den at kører ujævn i træk kraft især på motorvejen. Lidt som at køre i modvind.
Fra min forscan udlæsning går turbotrykket fra at være stabil til at begynde at varierer mellem 25 og 75%. Dif trykket over partikkelfilteret beynder også at flukturere og vaporiseren til regenerering begynder også at opføre sig underligt. Som om den starter og stopper en re-gennerering hele tiden.

Hjælp. Er det EGR ventilen? (jeg får ingen fejl på denne), Er det vacuum ventilen til turboen der har mekanisk deffekt, Er det turboen, Er det kontra ventilerne i vacuum slangerne til vacuum pumpe og solenid, Er det turbotryksmåleren, er det fordi partikkelfilteret der har for stor diff tryk (efter montering af det nye gik motoren til tider også ujævn lige som nu).... nogen forslag.

Jeg har fået lavet en koncentreret rensning af brændstofsystemet hos ford, og forsøgt renset egr ventilen med spray i indsugningen. Desværre har det ikke hjulpet. Ford anbefaler nyt partikelfilter igen for at løse problemet. Tror bare fejlen ligger et andet sted.

Desværre kan jeg ikke lave mit screen dump lille nok til at vedhæfte. Det viser problematikken ret tydeligt.

Mvh Thomas H

Besvar